Ofte stillede spørgsmål
– Vi hjælper dig gerne med dine spørgsmål. Måske du kan være heldig at finde svaret nedenfor.
– Vi hjælper dig gerne med dine spørgsmål. Måske du kan være heldig at finde svaret nedenfor.
Hvorfor skal jeg logge ind med NemID?
Dit login med NemID sikrer, at dine data behandles korrekt, sikkert og anonymt.
Du skal logge ind med NemID, så vi kan:
At vi bruger NemID, er altså en sikkerhed for dig som bruger.
Hvorfor skal min partner/samlever oprette sig?
For at bankerne kan give dig det skarpeste tilbud, kigger de på både din og din partners/samlevers økonomi – uanset om I har fællesøkonomi eller ej.
Vi har derfor brug for, at din partner/samlever også opretter sig, så vi kan sammenflette jeres profiler og skabe et mere retvisende billede af jeres økonomi over for bankerne.
Selvom I har fællesøkonomi, er det vigtigt, at I begge registrerer jer. Det er især vigtigt, hvis I sammen hæfter for nogle lån eller ejer noget i fællesskab, da vi ellers ikke kan vise oplysningerne til bankerne om dette uden din partners accept, og bankerne så kun kan se et ”halvt” lån.
Er det sikkert at forbinde sin data til platformen via Nordic Gateway (systemnavn Aiia)?
Nordic Gateway sikrer en sikker dataudveksling mellem banken og vores platform.
Nogle af Nordens største banker (fx Danske Bank og DNB), har investeret i Nordic Gateway, som, i overensstemmelse med gældende regler (GDPR), gør det muligt for din bank at levere data til PengeProfilen.
Nordic API Gateway er godkendt af Finanstilsynet. Du kan læse mere om Nordic Gateway på deres hjemmeside via følgende link: https://www.nordicapigateway.com/
Det er vigtigt for os at understrege, at PengeProfilen ikke får adgang til din netbank eller til dit login til din bank. Vi modtager udelukkende oplysninger om posteringer, således vores system kan generere et budget og beregne nøgletal på et korrekt grundlag.
Kan min nuværende bank se, at I henter min data via Nordic Gateway (systemnavn Aiia)?
Nej, din nuværende bank kan ikke se, at du forbinder dine konti via Nordic Gateway. Du er derfor helt anonym over for alle banker på vores platform, indtil du accepterer andet – også over for din nuværende bank.
Hvad sker der, når jeg er færdig med oprettelsen?
Når din bruger er helt færdig, bliver din profil i anonym form søgbar over for vores samarbejdspartnere (banker, realkreditinstitutter og pensionsmæglere). De kan så give dig tilbud på dine økonomiske forhold – men kun, hvis de kan give dig bedre vilkår, end du allerede har i forvejen.
PengeProfilen er en blivende platform, hvor du altid kan holde dig opdateret og få et overskueligt overblik over din privatøkonomi, dit budget samt mulighed for at forbedre dine vilkår løbende.
Når vores samarbejdspartnere kommer med tilbud til dig, bestemmer du selv, hvilket tilbud, der passer bedst til dig. På den måde har du med PengeProfilen altid mulighed for at have de bedste økonomiske vilkår.
Hvornår får jeg tilbud fra bankerne?
På PengeProfilen modtager du kun seriøse tilbud, der som minimum er bedre end det lån og de vilkår, du har i forvejen.
Hører du ikke fra bankerne med det samme, skyldes det, at du allerede har de bedste vilkår på markedet, eller at bankerne lige nu ikke kan tilbyde dig bedre lån ud fra dine nøgletal, som du kan se på din profil.
Dine nøgletal ændrer sig dog løbende – og det samme gør bankernes vilkår. Så pludselig får du det perfekte match for dig. Det er derfor, PengeProfilen er en blivende platform.
Hvor mange penge kan jeg spare?
Det afhænger af dine nøgletal, som du kan se på din profil, og på de vilkår, som bankerne beregner deres tilbud ud fra.
I gennemsnit sparer vores brugere 12.570 kr. pr. år. Men tilbuddene fra bankerne kan både være højere og lavere end dette beløb. Vi har set besparelser på alt fra under 1000 kr. og helt op til ca. 40.000 kr. om året.
Du vælger frit, hvornår du finder et tilbud attraktivt nok til, at du vælger at skifte bank.
Er min data sikker hos jer?
Vi samarbejder med en række danske banker. EU’s GDPR-regler kræver derfor, at vi har et fælles dataansvar, hvilket sikrer brugere af PengeProfilen garanti for samme sikkerhedskrav, som bankerne er underlagt.
Vi er desuden underlagt Datatilsynet og overholder Finanstilsynets bekendtgørelser for udbydere af betalingsinitierings- og kontooplysningstjenester.
Vi er godkendt til at tilbyde login via NemID, og Datatilsynet stiller derfor strenge krav til platformens opbevaring, brug og kryptering af personlige oplysninger.
Information ifm. COVID-19
Grundet restriktionerne ifm. corona-situationen oplever vi lige nu ekstra travlhed. Derfor kan det ske, at sagsbehandlingen for oprettelse og svar på spørgsmål til færdige profiler tager lidt længere tid end normalt.
På forhånd tusind tak for jeres tålmodighed og forståelse.
Hvad koster det at have en bruger hos jer?
Det koster ikke noget at have en bruger på PengeProfilen, det er helt gratis – både før, under og efter et eventuelt bankskifte.
Hvordan tjener I penge?
Vi tjener penge ved at modtage provision fra vores samarbejdspartnere, hvis en kunde vælger at skifte – fx bank – på baggrund af et tilbud modtaget via PengeProfilen.
Det er derfor helt gratis for alle private brugere at være oprettet hos os – både før, under og efter et evt. skifte.
Hvor mange banker er tilknyttet?
Pt. har vi aftaler med 8 banker, som bruger PengeProfilen til at afgive tilbud, og vi arbejder løbende på, at endnu flere banker bliver tilknyttet platformen.
De banker, som lige nu benytter PengeProfilen, er:
Er I godkendt af Finanstilsynet?
PengeProfilen er registreret som kontooplysningstjeneste og betalingsinitieringstjeneste med licens fra Finanstilsynet.
Vi er af Finanstilsynet godkendt til at kunne overholde ”Bekendtgørelse om ansvarsforsikring eller garantistillelse for udbydere af betalingsinitieringstjenester og kontooplysninger”, og Finanstilsynet holder løbende øje med, at vi overholder denne bekendtgørelse.
Vi sidder klar til at svare på dine spørgsmål.
Har du spørgsmål eller input, hører vi meget gerne fra dig. Vores kundeservice sidder klar til at hjælpe på tlf. 38 42 22 52.
Du er også velkommen til at skrive til os på mail: [email protected]